I denne artikkelen ble vi utfordret av NHO til å avlive tre myter om grønn omstilling. I samme slengen forteller vi om forskningen vår ved Centre for Sustainable Business
på NHH. Nedenfor er svarene våre på NHOs spørsmål. Hele artikkelen finner du her.
1) Bærekraft og lønnsomhet er motpoler
– Dette er vel kanskje den eldste myten og har vært evangeliet lenge. Men så finnes det også en myte i andre enden: «Bli bærekraftig, så går det bra i fremtiden». Og denne er akkurat like forenklet som den første, sier Lars Jacob Tynes Pedersen.
Sannheten ligger et sted i midten, mener han. Spørsmålet bør heller være: Hvor kan vi gjøre bærekraftige grep som er forenlige med lønnsomheten?
– Det er de som finner initiativene som henger sammen med sin bransje, sin bedrift og sin kjernevirksomhet som kommer til å ha best forutsetninger for å lykkes. De som ikke har en plan, kommer ikke til å greie å omsette bærekraft til lønnsomhet.
2) Bedriften vår er så liten – innsatsen vår har ikke noe å si for det store bildet
Også her er svaret nyansert. Størrelse vil ha noe å si, og de største bedriftenes tiltak vil kunne monne mer enn hos de minste. Men små bedrifter kan også ha stor påvirkningskraft.
– Én ting er ditt eget karbonavtrykk. Men det er i det indirekte avtrykket at de små bedriftene kommer til sin rett. En liten virksomhet kan for eksempel utvikle løsninger eller tjenester som hjelper andre bedrifter å bli grønnere, sier Pedersen.
Og det handler ikke bare om å utvikle ny teknologi, tilføyer Sveinung Jørgensen. Det handler også om samhandling og deling av ressurser:
– Vi er for eksempel involvert i en pilot for å lage et restavfallfritt kjøpesenter, gjennom å skape et marked for rester internt på kjøpesenteret og hindre at noe som helst kommer ut. Slike samordninger om ressurser kan gi et stort kollektivt bærekraftsløft, sier han.
3) Bærekraft er altfor vanskelig
– Ja, det er litt vanskelig, som all innovasjon er. Innovasjon krever mye kunnskap, spesielt hvis vi snakker om veldig store endringer. Men bærekraft trenger ikke bare å være store innovasjoner. Det kan være små skritt i riktig retning, og alle små skritt utgjør en forskjell, sier Jørgensen.
– Og det vi ser i forskningen vår er at når folk får bare helt grunnleggende kunnskap om hvordan man tenker bærekraft, så begynner hjulene å rulle.
Han anbefaler bedrifter å starte med å ta en kikk på forretningsmodellen sin. Hvordan lager du produktene dine? Hvilke markeder opererer du i? Hvem samarbeider du med? Hvordan tjener du penger?
– Start med å bryte ned bærekraft til det nivået der du opererer, og der du kan jobbe med bærekraft. Og gjør alle det, så kan vi løse ganske mye av det store problemet.